انتحار يسوع
اليوم بعت مسجات لناس كتير فيها خبر انتحار يسوع- ووقت ماكتبت كدة كنت بتخيلة وسطنا وبيبص فى امورنا وحياتنا وكنايسنا وهمومنا ففكرت ان يسوع مش هيستحمل التقليد السنوى بتاع انة يتالم وينصلب ويقوم- لالالالالالالا الحقيقة هو هيبيع القضية تماما وهينتحر لانة هيلاقى الكل مايستاهلوش ولا شعب ولا قسس ولا اساقفة وكمان برضو هينتحر لان امن الدولة هيقرفوة ويطلعو عينة
انا كتبت تنوية علشان محدش يوزة عقلة ويكتب الفكرة ولو ان الصديق كمال زاخر نبهنى ان فى روايةاسمها المسيح يصلب مرة تانية وحكى لى عنها كمان باختصار- وانا طبعا هسرق كمال بس محدش يسرقنى -- اوعو -- انا بحذركم اهو
انتو عارفين -- انا شفت يسوع مستاء جدا جدا مننا
بس شفت كم مشهد !!! يااااااااااخرابى يجننو
منهم وهو بيسمع تصريحات اسقف مااعرف الغربية ولا اية وهو بيقول ان الحزب الوطنى وحش علشان مخدش قايمة الكنيسة - الحق الحق اقول لكم ان يسوع كان غضبان لدرجة لا تتخيلوها من الكلام الغريب دة
وكمان برضو يسوع كان بيقرا البديل وقرا كلام الانبا موسى واتنرفز جدا وكان مندهش والى حوالية بيفهموة ان دة المفروض انة اسقف كويس والحق الحق اقول لكم يسوع قطع البديل وقام ومشى
استنو ووووووووووووو
هو انتم شفتو حاجة ؟
دة زعلان جدا مننا بس كل كم يوم هاقول لكم دوافعة الى خلتة يقول بلاها فدا- وينتحر

وطبعا انتم بتسالو اية دخل صورة العشاء الاخير فى موضوع انتحار يسوع

اصلة دخل بيت واحد من ولادة مش هتفرق بقى ازا كان علمانى ولا اكليروس فلقى الصورة دى متعلقة على الجدار
فوقف يسوع معجب بالصورة - قام جة صاحب البيت وقال لة -- الصورة دى عاجباك يايسوع ؟ دة انت! والى على يمينك دة جمال مبارك والى حواليك اعضاء لجنة السياسات - الحق الحق اقول لكم ان فى دى يسوع كان قرب يتنقط
وطلع من بيت الاخ دة راح على مطرانية المدينة الى هوا فيها فلقى نفس الصورة متعلقة بس قالو لة ان دى صورة اسقفنا فى مائدة الوحدة الوطنية -- الحق الحق اقول لكم انة نفض رجلية وقام
كمان كنت سمعتة وهو بيتفق مع بعض الناس على انة طالع مظاهرات الغلاء يوم 6/4 لانة على حاسب ماقال شاف دموع كتير من معوزين ولاحظ ناس جعانة كتييييييييير وبقى مش عارف يحن على مين ولامين وكمان هو كان بيقول ان هدومة هتساعدة على التعبير عن الجائعين لانة طبعا هيروح بجلبابة مش هيستلف من المكوجى قميص وبنطلون
هو قال كتير -- وانا سمعت كل حاجة
وهاقول لكم كل شوية حبة
الحكاوى كتير

اذكرنى يارب متى جئت فى ملكوتك

تعليقات

من له اذنان للسمع فليسمع ... ربنا يرحمنا جميعاً.

جميييل يا مدام هالة
‏قال غير معرف…
طيب وامن الدولة عمل معاة اية ياهالة ؟
‏قال غير معرف…
لازم تقدمى توبة عن سخريتك دى

المشاركات الشائعة من هذه المدونة