وانت معايا اهداء الى هانى نظير عزيز المدون المعتقل ببرج العرب


وجلسة التظلم يوم الاربعاء 26 -6 -2008
محامى هانى الاستاذ رمسيس النجار وكتير منظمات متابعة الموضوع منهم الشبكة والمبادرة
هانى كلنا عارفين انك مظلوم وحتى الامن نفسة
مش عارفة اعمل لك اية ولكن يوم السادس من اكتوبر رحت على المركز ادور عليك لان اخوك شافك بتترحل
وهناك قالو مافيش هانى ولا دخل ولا خرج هنا ورحت البندر فى قنا وبرضو مافيش
كل نجع العيلة باعت لك السلام والانجيل الى طلبتة والاجبية هيوصلوك علشان تتعزى

ودة حوار وسلام مبعوت لك علشان تعرف شباب بلدك بيحبوك ازاى انا هنسخة ولكن هشيل الاسم بتاع الشاب


: اللي حصل ان هانى راح هضر
: ضاع علشان كان عاوز المسيحيين يعيشو من غير خوف
: والقصة اصلا ان هما معتقلينة علشان موضزع أمن الدولة القديم مش أكتر
: لان المرة دى هو مش غلطان لان الحاجة مش بتاعتة
masrya100: هم عارفين انها مش بتاعتة
: طيب امال هما معتقلينة لية
: يسيبوة ولو عاوزينة ما يدخلش البلد دى بسيطة
masrya100: هيبان
: انا المهم عندى هانى يطلع سليم وبالسلامة من الأزمة دى
: وان شاء اللة الدنيا بعد كدة تخرب أكتر من ما هى خربانة
masrya100: متقلقش هو بخير حسب معلوماتى
: هانى كان بيقول انا عاوز المسيحيين يعيشو من غير خوف وياخدو حقوقهم مش عاوز ينهى الإسلام أو بيطارد الإسلام
: التخلف والجهل هما اللى عملو كدة
masrya100: انا عارفة الجهل ورا الى حصل
: طيب انت من وجهة نظرك الموضوع ممكن ينتهى على أية masrya100
: اعتقال كم شهر
: طيب ممكن لو تقدرى تقولى لة -- بجد بيسلم عليك
masrya100: حاضر هابعت لة
: اعتبر دة وعد
masrya100: وعد وربنا يدب
: ان شاء اللة
masrya100: يدبر
: ربنا معاه ومعانا
: انا نفسى ان انا أشوفة بس -----
: فمش ها ينفع ان انا احاول أقابلة
: ومش خوف منى علشان ما تفتكريش ان انا خايف
: لان انا لو خايف مش ها أكلمك
masrya100: لا هو بخير اطمن
: بس طمنينى علية وطمنية علينا الناس هنا تمام اللى بيحبوة بس هما مش زعلانين على حاجة غير علية هو
: صعبان على الناس اللى اتعمل فية
masrya100: هو دفع الثمن وليس عبد افضل من سيدة
: ربنا معاه ومعانا
: بس ياريت تكونو جنبة لغاية ما يطلع من الازمة دى
: وقولى لة --- نفسة يشوفك بس انت عارف هو---
masrya100: انا وغيرى ممكن ننشغل او نتخلى او او هو جنبة الى بيسندة بجد
: هو جنبنا كلنا مش هو بس
: وتصبحى على ألف خير
masrya100: لا تحت امرك
: ميرسى
ر

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة